לרגל ההילולא: תולדות חייו של רבי יצחק גברא זיע"א

נדב דוד No Comments on לרגל ההילולא: תולדות חייו של רבי יצחק גברא זיע"א

במושב עג'ור שעל יד בית שמש נמצא ציונו של רבי יצחק גברא זיע"א, מקום שלאחרונה רבים פוקדים אותו ומספרים על ישועות שראו | מי היה רבי יצחק גברא, ואיך נתגלה מקום קבורתו? | סיקור מיוחד לכבוד ההילולא

ציון רבי יצחק גברא בעג'ור צילום: באדיבות 'מכון המאורות'
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בסביבות שנת ה'תרכ"ה זרחה שמשו של הצדיק בכפר הקטן "אסוואד", צפונית מערבית לצנעא בירת תימן. אביו היה קדוש וירא שמים שהדריך את קהילתו בדרך התורה במסורת האבות בלי שום פקפוק. מושב המשפחה ב"אסוואד" היה ברציפות של יותר מאלף שנה, לפי עדות מהימנה של רבי דוד בנו של רבי יצחק, מסורת ההנהגה והרבנות וראשות בתי הדין בקהילה, עברה במשפחה שישה עשר דורות, ורבינו יצחק היה הדור השבעה עשר.

"פועל הישועות": הסיפור המדהים על ציונו של רבי יצחק גברא זיע"א

בקיאותו של ר רבי יצחק נודעה בשערים, כוח שינונו וזכרונו היו להפליא – כאשר מסכתות רבות היו שגורות על לשונו, וכן בקי היה בששה סדרי משנה ובמשנה תורה להרמב"ם, והיה מסיים את ספר התהלים בכל שבוע 26 פעמים מלבד סדר לימודו.

בשנת ה'תש"ט זכה לחון את עפרה של ארץ ישראל, ולאחר מסע נדודים ארוך יחד עם בני קהילתו התיישב בכפר הערבי הנטוש – עג'ור. תנאי המקום היו קשים מאד באותם ימים, השטח היה שומם ומרחק מישובים שכנים, והעולים נאלצו להתמודד עם קשיי קליטה גשמית ורוחנית שלא הורגלו בהם.

מצבת קבורת הצדיק הייתה עלומה שנים רבות ותושבי המושב, עולים חדשים מכורדיסטן, לא ידעו מאומה על הצדיק הגנוז. חלקת הקבר הייתה מאחורי בתים וללא מצבה, רק שורת אבנים הקיפו את הציון – עליו גדלו עשבים שהסתירו את קיומו.

סיפור גילוי הציון היה על ידי חלום מפלא, בעקבותיו התגלה והתפרסם קברו של הצדיק, ומעשה שהיה כך היה: זקנה שהתגוררה בבית הקרוב לעץ החרוב חלמה באחד הלילות דמות הדורה של צדיק בעל צורה שאומר לה: "שמי רבי יצחק גברא ואני קבור תחת עץ החרוב הסמוך לביתך, אל תפחדי, אני מבקש ממך שתישארי להתגורר במקום ותשגיחי על קברי, וזה לך האות, אישה פלונית ממכרותייך שכבר עברו כמה שנים מנישואיה וטרם נפקדה – תפקד ותלד שלושה ילדים".

הזקנה התעוררה מן החלום ומיד הלכה אל עץ החרוב והחלה בעבודת ניכוש העשבים שתחתיו, עד שמצאה את הקבר שהיה מסומן בשורת אבנים גדולות. היא ניקתה את המקום היטב, והגביהה את גל האבנים להיכר, לאחר מכן החלה להדליק נרות במקום והרבתה להתפלל בו, דבר פלא היה שם כאשר נר השמן שהדליקה היה דולק משבת לשבת ולא כבה. לאחר כמה ימים פגשה את חברתה, והקדימה ואמר לה "אני יודעת כי אכן נפקדת בדבר ישועה", חברתה, השתוממה ושאלה מנין את יודעת זאת, ואז גלתה לה את סיפור החלום.

מאות סיפורי ישועות נקשרו סביב קבר הצדיק ודמותו הקדושה. בפרט ידועים סיפורי ישועות ומופתים בענייני זיווגים. מעוכבי שידוך רבים שחלקם כבר הגיעו לכדי ייאוש עקב מצבם, זכו לישועה פלאית לאחר תפילה בציון הקדוש.

לקראת יום ההילולא שיחול מחר, צפויים רבים לפקוד את אהל הצדיק במושב. חשוב לציין שיש להימנע מלהגיע למקום בשעות הלילה המאוחרות, כדי לא להפריע את מנוחת השכנים. לרווחת העולים לציון תפעל גם השנה הכנסת אורחים במקום.

דרכי הגעה: לבאים מכביש ירושלים תל אביב, פונים בכביש 38 לכיוון בית שמש, ולאחר צומת 'האלה', נראה שילוט לכיוון עגור.

התפילה המרכזית תתקיים כבכל שנה בראשות הגר"י יפת שליט"א, יחד עם נכד הצדיק הרה"ג רבי משה גברא שליט"א, ביום רביעי כ"א תמוז בשעה 5 אחה"צ.

באדיבות 'מכון המאורות'



0 תגובות